
AZERBAIJAN – 22.11.2013 
Opposition daily throttled financially by lawsuits and dirty tricks 
 
 
After a run-up marked by flagrant violations of political pluralism and freedom of information, 
President Ilham Aliyev’s reelection by an overwhelming majority on 10 October 2013, in a poll 
that the OSCE considered “seriously flawed”, has been followed by new crackdown on the media. 
The daily newspaper Azadliq, one of the few remaining opposition news outlets, is now in danger 
of succumbing to efforts to throttle it financially.  
 
On the one hand, a district court in the capital, Baku, froze the newspaper’s main bank account 
on 25 October after ordering it to pay astronomical damages in a series of lawsuits. On the other, 
Azadliq’s income has fallen as a result of several restrictions to newspaper sales in Baku. And 
finally, the company that prints the daily announced on 12 November that it will no longer print it 
because the debts it has accumulated mean it is no longer able to pay. 
 
“We are very concerned about Azadliq’s desperate financial situation and we think the sanctions 
imposed on it are manifestly disproportionate,” the organizations signing this statement said. “The 
way Azadliq has been hounded by the courts betrays a political determination to suppress this 
opposition mouthpiece. We are very alarmed by the suspension of its print version.” 
 
“Azadliq’s closure would call media pluralism in Azerbaijan into question. We urge the country’s 
judicial and political authorities to stop hounding it and we call on international solidarity with the 
daily.” 
 
Prominent opposition daily in dire straits 
 
On 17 October, just a week after the presidential election, the sale of several daily newspapers 
including Azadliq was banned in metro stations in Baku. This measure, which has deprived 
Azadliq of 30 per cent of its sales, is just the latest of a series. The ban on newspaper sales in the 
street and the replacement of the Gasid kiosks by a new kind that no longer sell newspapers had 
already reduced Azadliq’s sales drastically. 
 
A court order issued on 25 October blocked Azadliq’s bank accounts as the daily failed to pay the 
damages it had been ordered to pay in a lawsuit brought by the Bina shopping centre’s owner.  
 
The same day, the court approved a sudden new request from Baku metro director Taghi 
Ahmadov without telling Azadliq’s lawyers. As a result of a lawsuit by Ahmadov, Azadliq had been 
ordered in May to pay him 30,000 AZN in damages in monthly instalments of 3,000 to 4,000 AZN 
for ten years. Accepting Ahmadov’s claim that his lawyer misunderstood his wishes, the court has 
now approved his demand for immediate payment of the entire sum. 
  
Sued more than 10 times, Azadliq has routinely been ordered to pay excessive amounts in 
damages, in all totalling more than 65,000 AZN (about the same amount in euros). Its accounts 
were frozen for the first time on 5 November 2012 in order to obtain the sum of 4,200 AZN that it 
had been ordered to pay in a lawsuit brought by the businessman Anar Mammadov, transport 
minister Ziya Mammadov’s son. 
 
Azadliq’s financial plight has been exacerbated by the press distribution company Gasid’s refusal 
to pay what Azadliq is owed from sales, now more than 47,000 AZN.  
 
Azerbaijan, the company that stopped printing the newspaper on 12 November, is currently 
seeking payment of 20,000 AZN and is demanding 5,000 AZN of it at once. For the time being, 
Azadliq is continuing to produce an online version but the loss of its print version is depriving it of 
many of its readers, as well as much of its remaining revenue. 
 



Fearing for Azadliq’s survival, editor Ganimat Zahid is appealing to civil society for financial and 
legal aid and is openly denouncing the political nature of the persecution to which it has been 
subjected. The credibility of his claims are reinforced by the fact that everyone who sued the 
newspaper is close to the government and both the distribution company Gasid and the printer 
Azerbaijan are state-owned. 
 
Many members of Azadliq’s staff have been individually persecuted in connection with their work. 
This persecution has taken various forms including countless cases of threats and physical 
attacks. Some, including Ganimat Zahid himself, have served long jail sentences on trumped-up 
charges. 
 
Fresh crackdown on free speech 
 
Rashad Ramazanov, a blogger who uses the pen-name of Rashad Agaadin, was sentenced on 
13 November to nine years in prison on a charge of “drug trafficking” (based on article 234.4 of 
the penal code). The same day, the editor-in-chief of P.S. Nota newspaper, Sardar Alibeili, was 
sentenced to five years in prison for “hooliganism” (article 221.3 of the penal code). Their 
colleagues believe that the prosecution of both men was politically motivated and that they were 
being punished for criticising the government. 
 
Publishers are also being targeted. The headquarters of the independent publishing house 
“Ganun” were overrun on 1 November by around 20 people, of whom three wore the uniform of 
the finance ministry while the others wore plainclothes. Computers, tax and legal documents were 
confiscated. “Ganun” is well known for publishing works of a political, independent and opposition 
nature. 
 
While covering a demonstration called by the opposition to challenge the election results on 12 
October, seven journalists were physically attacked by police, stripped of their material and briefly 
detained. 
 
 
Signatories:  
 

• Civil Rights Defenders 
• Freedom House 
• Media Diversity Institute 
• Media Legal Defence Initiative 
• Norwegian Helsinki Committee 
• PEN International Writers in Prison Committee 
• Reporters Without Borders 
• WAN-IFRA 

 


