




2018

THE CASE OF 
SAVAMALA



T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

Impressum

Published by
Civil Rights Defenders

For Publisher
Goran Miletic
Director for Europe

Author
Professor Snjezana Milivojevic, PhD

Research coordinators:
Bojana Barlovac
Milos Stankovic

Research team:
Ana Parausic
Anja Susak
Bojana Barlovac
Gala Djurdjevic
Emina Muminovic
Milos Stankovic
Snezana Bajceta
Snezana Djapic

Translation and proofreading

Anica Milenkovic

Design 
Marko Kovachevski

Printed by 
Zeppelin Pro

Number of copies printed 
400



5| 2 0 1 8

06

08

09

10

11

12

12

13

14

15

15

16

17

18

19

20

21

21

22

23

24

25

26

27

29

CONTENTS
1.	 KEY FINDINGS

2.	 ABOUT THE RESEARCH

2.1.	Importance of daily newspapers

2.2.	Research purpose

3.	 RESULTS OF THE RESEARCH

3.1.	Amount of newspaper coverage

Media landscape: circulation and type of newspapers

Frequency of coverage: total number of stories

Amount of newspaper coverage: total size of stories

3.2.	Form of coverage

Cover page headlines

Size of individual news story

Types of news stories

Total number of illustrations

Type of illustration

Type of events covered

3.3.	Coverage content

Topic

Topic importance

Framework – The approach to the topic

Sources

Actors

Actors’ treatment

Role of actors in news stories

4.	 CONCLUSIONS 



6 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

KEY FINDINGS
	 During the entire year, media covered the ‘Case of Savamala’ in a very disproportional 
manner and with obviously declining interest although the perpetrators of demolition of buildings 
in Hercegovacka Street have not been identified and no accountability was established. ‘The 
Case of Savamala’ was the topic of total of 706 news stories in six newspapers, whilst in another 
527 stories, the case was just occasionally mentioned.

	 The coverage is directly related to (1) circulation, (2) type of daily papers and (3) their 
editorial policy. The higher the circulation the less amount of coverage, more bias in coverage, 
and less objectivity, and the lowest level of criticism for the government.

	 In average, two news stories per day were published in six newspapers. The majority of 
stories were published by two serious papers, Danas and Politika (70% of the total number of 
stories), mid-market papers Blic and Vecernje Novosti covered less (about 20%), and tabloids 
Kurir and Informer the least (10%).

	 Amount and frequency of newspapers coverage have varied very much: Danas published 
343 news stories, almost as much as the other newspapers together (N= 363), Politika 140, 
nearly as Blic and Vecernje Novosti together (N= 147), and Kurir and Informer 76 stories together.

	 Danas holds the record for the amount of newspaper coverage, and it culminated with 
the special edition of June 26, when different famous people discussed the topic. Only in this 
edition, Danas published 26 pages and many different opinions, aspects, and positions on the 
event which is more than majority of newspapers did in a year. Only in this month (June), Danas 
has published the same number of news stories as Kurir and Informer did together for the entire 
year. 

	 Tabloids have the least number of news stories on the case of Savamala (Informer 32, 
Kurir 44), but they dedicated most of the space to it. Informer had the biggest average story 
(548 mm2), Kurir somewhat smaller (502 mm2), Politika had much smaller (369 mm2), and the 
smallest was in Vecernje Novosti (308 mm2).

	 For the case of Savamala, tabloids often had huge headlines large as front pages. With 
the fewest stories Informer has more cover page headlines (N=13) than Politika (N=12) which has 
four and a half times more stories. 

	 All newspapers contributed to the significance of the case of Savamala by publishing 
a multitude of photos. More than 80% of news stories had at least one illustration, and 10% of 
stories had more than three, sometimes even nine illustrations. Aleksandar Vucic is in the majority 
of illustrations, followed by Sasa Jankovic, and activists of “Ne davimo Beograd” could mostly be 
seen in the coverage from protests they have organised, followed by Rodoljub Sabic.

	 Demolition of buildings in Hercegovacka Street was to be seen in photos between 10% 
(Politika, Danas, Blic, Kurir) and 20% (Vecernje Novosti). Only Informer has not once published a 
photo on the demolition of buildings in Hercegovacka Street, whilst publishing only one photo of 
the civil protests.

	 News items dominate the majority of newspapers (48% in Danas, 86% in Vecernje 
Novosti), while the analytical news items are the rarest (24% in Danas, 11% in Vecernje 
Novosti). Kurir does not have editorials or columns at all, Vecernje Novosti only have two 



7| 2 0 1 8

columns, Informer has only three editorials, and both columns and editorials could be found in 
Blic (almost 20%), Politika and Danas (almost up to 30%). However, newspapers without any or 
with only few columns and editorials are highly biased in all news items (stories).

	 Newspapers mostly publish content that they produce independently yet more than 
quarter of the content has been republished from the other media – 13.3% from either agencies 
or other media, and 13.6% from official documents or press releases.

	 Institutions, their representatives and event participants are the main source of 
information, but the newspapers have rarely searched for sources apart from the official sources 
of information. Danas is the single one with a large number of public figures and civil activists 
thus providing the strongest contribution of making voices of civil society heard.

	 The topic of each third story is demanding to know who is accountable, and another third 
of stories concerns with demolition in Hercegovacka (16.29%) and work of public authorities on 
this matter (15%). The activities of the Initiative “Ne davimo Beograd” (“Let’s not drown Belgrade”) 
and independent institutions together were an issue in approximately a quarter of the news 
stories. The representatives of the authorities themselves also frequently demand identification 
of persons accountable and announce investigations, so by covering these statements the 
majority of journalists create an illusion of criticism where the government is critical of itself.

	 When dealing with accountability, the papers are divided into three groups: those 
critical of the government (Danas), those demanding to know who is accountable but differently 
combining lack of criticism and their political bias (Politika, Blic, Vecernje Novosti and Kurir) and 
those critical of the opposition and the civil activists (Informer).

	 The dominant approach to the issue came from the position of collapsing of the rule 
of law (83.4%), and Kurir, Vecernje Novosti, and Politika have in approximately 10% of news 
stories discussed the issue from the point of view of ’toppling the government’. Informer covered 
Savamala mostly as an attack on the Prime Minister and toppling the government (80%), and 
only occasionally from the point of view of corruption and crime (10%) or as the collapsing of 
the rule of law (10%). Not only that this is a different approach, but also absolutely opposing 
interpretation of the events related to Savamala.

	 Frequently using sensationalistic headlines and making caricatures of such symbols as 
yellow duck and the phantom, Informer trivialises the case of Savamala, whilst serious dailies 
have favoured photos of story actors and civil protests.

	 A half of the news stories concerned the current events, somewhat more than 10% were 
based on the pseudo-events, and more than a third was a result journalists’ personal initiative. 
Danas published the majority of these stories, so this daily has maintained the interest of the 
public even when the authorities through their inactivity tried to make this issue forgotten.

	 Aleksandar Vucic (14.11%) and “Ne davimo Beograd” activists (13.89%) were the most 
represented actors, and “Ne davimo Beograd” activists were quoted the most, while Aleksandar 
Vucic’s words were paraphrased. The majority of “Ne davimo Beograd” activists’ quoted 
statements came from the public rallies and events that media have covered.

	 Aleksandar Vucic has addressed directly 10 times, and his words were paraphrased 80 
times, while “Ne davimo Beograd” activists have addressed directly in 42 news stories, and in 
56 stories their words were paraphrased. Aleksandar Vucic has been mentioned for another 106 
times, and “Ne davimo Beograd” activists for 95 times.



8 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

	 Public figures, also very active in the Case of Savamala, have been present almost 
only in Danas in 35 stories by criticising the public authorities and demanding to know who is 
accountable for demolition in Hercegovacka.

	 The presence of the political parties from the opposition in the press was very low, and 
in total, they were actors in less than 5% of news stories, however, they have actively tweeted 
about this topic.

	 The representation of story actors indicates visible polarisation of ‘authorities’ and 
‘society’ in the case of Savamala: about 40% of all stories actors are Aleksandar Vucic (14.11%), 
Sinisa Mali and Nebojsa Stefanovic (11.81%) and investigative bodies (12.98%), and about 40% 
“Ne davimo Beograd” activists (13.89%), independent institutions (13.10%) and NGOs, citizens 
and public figures (11.98%).

	 General tone of coverage about main actors differs greatly. The representatives of the 
government were given an opportunity to explain their role, respond to criticism, but also criticise 
others as much as they have been criticised. Danas does not lose the critical edge when it 
comes to government, yet it has been minimised in Politika, Blic, Vecernje Novosti and Kurir, 
and completely lost in Informer. On the other hand, civil society activists, especially “Ne davimo 
Beograd”, have been subject of criticism quite often without any opportunity to respond. As the 
circulation grows, the only criticism that is evidently allowed has been the one addressing the 
government opponents.

ABOUT THE RESEARCH
	 On the night between April 24 and 25 in 2016, the day after the parliamentary elections 
in Serbia, under mysterious circumstances around twenty people masked in balaclavas have, 
without permission or announcement, demolished a block of buildings in Hercegovacka Street 
in downtown Belgrade. The harassed and scared citizens have called the police but they have 
refused to respond, and the public has learned about this case a few days later. 

	 Meanwhile, the city of Belgrade has allowed the construction of a parking lot at the 
demolished buildings site which has begun in the scope of the controversial project Belgrade 
Waterfront. This project involves the construction of luxurious residential and business complex 
at a very attractive location, without previously obtained permission and with a suspicious 
financial arrangement. Demolition of buildings in Hercegovacka has initiated several other events 
that together have shaped the ‘Case of Savamala’ during the year to follow. Apart from directly 
related events, ‘the case’ refers to the response of political actors and authorities, activities of 
competent public authorities and independent public institutions, protests of citizens gathered 
around the initiative “Ne davimo Beograd” and other forms of civil engagement that have 
followed.

	 After the demolition, several thousand exasperated citizens marched the streets 
demanding to know who is responsible, why and who ordered the demolition of 1200m2 of 
buildings. They have received support from Rodoljub Sabic, Commissioner for information of 
public importance, as well as Sasa Jankovic, Ombudsman, demanding from state authorities 
to identify and prosecute the perpetrators and commanders of this act. In the beginning, the 
representatives of the authorities have promised that the case will be solved but very soon they have 
completely marginalised the case and tried to make it forgotten. The prosecutor has been assigned 
to the case registered as KTN-60/16. 



9| 2 0 1 8

	 Although no charges have been made until the finalisation of this report, periodical protests 
have continued, and the case of Savamala became a paradigm of collapsing of the rule of law and 
the biggest incentive for demonstration of civil discontent since 2000.

IMPORTANCE OF DAILY NEWSPAPERS
	 ‘The case of Savamala’ is significant for understanding media freedom in Serbia and how key 
media work for the public interest. This Report has been based on the results of the research which 
has an aim to establish what have the dailies covered concerning the events related to the demolition 
of buildings in Hercegovacka, how coverage differed and how it contributed to public awareness in 
‘the case of Savamala’.

	 The research concerned the selected dailies. Despite technological and cultural changes 
and high fall in circulation, the daily press still stands for the important medium defining the topics of 
public importance. The most of original news content still comes from traditional media, especially 
from daily papers.1 

	 As far as the important events are concerned, the media mostly repack and recycle already 
published information which predominantly comes from the daily press.2 Notwithstanding TV is 
the largest news source for the audience, each newspaper edition contains more news than news 
bulletins. Even with big media industries, the majority of journalists are working for the printed media. 
Editorial boards have more journalists than TV or other media outlets in comparison to the total 
number of employees. Although the habits of the audience have changed significantly since other 
platforms are used to access the news, even when obtained through other media, it often originates 
from the daily papers. Therefore, the conditions of the journalistic profession within one environment 
could be assessed via daily papers content analysis.

	 This research involved six daily newspapers: Danas, Politika, Blic, Vecernje Novosti, Kurir, 
and Informer. Out of eight political daily papers published in Serbia at that moment, these papers 
have been selected to represent the total of news supply. This concerned their ownership structure, 
format, circulation, ideological orientation, and editorial policy. Among the selected, there were 
two quality (broadsheet) papers (Politika and Danas), two mid-market papers (Blic and Vecernje 
Novosti) and two tabloids (Informer and Kurir).3 In the period the research referred to, according to 
the estimates from several sources, the collective circulation of these papers was about 350,000 
copies sold daily, and a total circulation of daily-political papers was about 450,000.4

RESEARCH PURPOSE 
	 This research included the total content of the newspapers, meaning all news stories that 
referred to related issues, actors and events that have shaped ‘the case of Savamala’ during a one-
year period. Research corpus consisted of a digital database of stories that were obtained through 
content search by the keyword Savamala and through additional search by related key words. 
(N=1233). 

1	  How News Happen study of Pew Research Center, for example, has established that in one big urban environment (Baltimore) about 
95% of stories that bring new information originate from printed media, most of all daily newspapers. 
Available at: http://www.journalism.org/2010/01/11/how-news-happens/
2	  One author defines this influence as ‘primordial role of the press’. Patterson, Th., How the Press Failed the American Votes, Shorenstein 
Centre, Harvard University. Available at: https://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2016/12/2016-General-Election-News-Coverage-1.pdf?x78124

3	  The terminology used here is quality papers or serious dailies, instead of newspaper of record, which is less common, mid-market pa-
pers and tabloid press.
4	  Newspapers circulation numbers are not public and easily accessible data. The attempts to establish a single system of measuring circula-
tion in Serbia has failed several times and the media consider information on the circulation as trade secret. These estimates were made on the basis of 
the international reports, Reporters without Borders report from April 2017 on readership data, http://serbia.mom-rsf.org/en/media/print/, similar periodic 
reports of IPSOS agency, as well as the compilation of data available on demand that have been received from the media.

http://www.journalism.org/2010/01/11/how-news-happens/
https://shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2016/12/2016-General-Election-News-Coverage-1.pdf?x78124
http://serbia.mom-rsf.org/en/media/print/


10 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

	 After that, the database has been overviewed and narrowed to the selection of news stories 
which had not included those just occasionally mentioning Savamala (N= 527) so the analysis 
included 706 news stories in total. 

	 Quantitative-qualitative content analysis has been used as the main research method, and the 
unit of the analysis was a single news story (item) including all of its content and visual accompanying 
parts. The analytical instrument has been established so as to use analysis to obtain answers to three 
fundamental research questions: 

1) To what extent are media an open forum?

2) How different papers coverage varies? 

3) To what extent media enable the public control of the government?

	 In order to get a more complete picture about the case of Savamala in the media, this research 
has included Twitter social network and its dynamics, actors and debate. The case of Savamala has 
been researched in the entire Twitter community (around 300.000 people), meaning everyone using 
hashtag #Savamala. However, this does not rule out the possibility that other members of the Twitter 
community have been active and involved in the debate on the issue but have not used the dominant 
hashtag, so they were not included in the sample.

	 Social Network Analysis Method (ADM/SNA) has been used for Twitter analysis. Social 
network analysis is a method that uses visualisation of the network to enable manifestation of 
occurrences relevant for users and community behaviour in a specific case. All SNA results have 
been represented through Gephi software. 

	 The purpose of this mapping was to demonstrate how communication initiated by daily 
newspapers differs from the discussion in social media.

	 The research team consisted of representatives of non-governmental organisations who had 
this research as a part of their research training. During one year and a series of workshops and 
research practice they have gained knowledge and skills that they could be using in similar research 
and media content analysis in the future.



RESEARCH 
RESULTS



12 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

1.5%

Media landscape 
Circulation and type of newspaper

Circulation

Number of news stories 

CIRCULATION
NUMBER OF STORIES

SIZE OF STORIES

CIRCULATION
NUMBER OF STORIES

SIZE OF STORIES

CIRCULATION
NUMBER OF STORIES

SIZE OF STORIES

01.

10% 20.8%

28.9% 21.4% 18.7% 17.4% 12%

THE HIGHER 
THE CIRCULATION, 
THE BIAS 
(SUBJECTIVITY) IN 
COVERAGE 
INCREASES. 
THE HIGHER 
THE CIRCULATION, 
THE LEVEL OF 
CRITICISM FOR 
GOVERNMENT 
DECLINES.

TYPE OF 
COVERAGE 
IS DIRECTLY 
RELATED TO THE 
CIRCULATION, 
TYPE AND 
EDITORIAL POLICY 
OF THE DAILY 
NEWSPAPERS. THE 
HIGHER THE 
CIRCULATION, THE 
AMOUNT OF NEWS 
COVERAGE 
DECLINES. 

50%
10%

13.5%

36%
20.8%
19.1%

13.3%
70%
70%



13| 2 0 1 8

Number of stories and headlines per paper

The number of stories per paper and date

Frequency of coverage 
Total number of news stories

02.

80
Danas

70

60

50

40

30

20

10

Politika

Blic

Kurir

Vecernje Novosti

Informer

apr.‘16 jun.‘16 avg.‘16 okt.‘16 dec.‘16 feb.‘16 apr.‘16

ON AVERAGE, 
EACH DAY IN ALL 
SIX NEWSPAPERS 
THERE WERE TWO 
STORIES, BUT THE 
FREQUENCY OF 
COVERAGE 
DIFFERED 
GREATLY IN EACH.

ON AVERAGE, DANAS HAD A STORY EVERY DAY, POLITIKA EVERY SECOND OR THIRD DAY, 
BLIC EVERY FOURTH, VECERNJE NOVOSTI EVERY SEVENTH DAY, KURIR EVERY EIGHT 
DAY, AND INFORMER EVERY ELEVENTH DAY.

50

81

236

19 36 44
7813

128

12

107

15
0

100

150

200

250

300

350

yesno yesno yesno yesno yesno yesno



14 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

343
Small 143
Middle 67
Big 64
Very big 35
Very small 34 96

Small 43
Middle 11
Big 12
Very Big 15
Very Small 15

Small 43
Middle 11
Big 12
Very Big 15
Very Small 15

140
Small 78
Middle 32
Big 11
Very big 4
Very small 15

Amount of newspaper coverage
Total size of news stories

03.

DANAS PUBLISHED 343 STORIES, ALMOST AS MUCH AS THE OTHER NEWSPAPERS TOGETHER (N= 
363), POLITIKA 140, NEARLY AS BLIC AND VECERNJE NOVOSTI TOGETHER (N= 147), AND KURIR 
AND INFORMER 76 STORIES TOGETHER.

78 44
Small 9
Middle 5
Big 10
Very big 10
Very small 10

Small 9
Middle 5
Big 10
Very big 10
Very small 10

44
Small 7
Middle 2
Big 2
Very big 15
Very small 6

32   

Danas

Politika

Blic

Kurir

Vecernje Novosti

Informer

| Small

| Very big

| Middle

| Very small

| Big

Small 78
Middle 32
Big 11
Very big 4
Very small 15

Small 30
Middle 6
Big 5
Very big 3 
Very small 34

Small 30
Middle 6
Big 5
Very big 3 
Very small 34

Small 143
Middle 67
Big 64
Very big 35
Very small 34



15| 2 0 1 8

FOR STORIES ON THE CASE OF 
SAVAMALA, TABLOIDS OFTEN HAD 
HUGE HEADLINES LARGE AS FRONT 
PAGES. WITH THE FEWEST STORIES 
INFORMER HAS MORE COVER PAGE 
HEADLINES (N=13) THAN POLITIKA 
(N=12) WHICH HAS FOUR AND A HALF 
TIMES MORE STORIES.

Coverage form
Cover page headlines

04.

22.95%

162
100%

77.05%

544

TOTAL:

706

Cover page headlines 

Other than cover page 



16 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

INFORMER HAS THE 
LONGEST AVERAGE STORY 
(548 MM2), AND VECERNJE 
NOVOSTI THE SHORTEST 
(308 MM2). 
AVERAGE STORY IN BLIC 
(386 MM2) IS LONGER THAN 
THE AVERAGE STORY IN 
POLITIKA (369 MM2). 

Size of individual news stories

05.

308.20mm2

386.22mm2

501.80mm2547.88mm2 

433.27mm2

368.86mm2

Average big and 
small story for
every newspaper
R=1:3



17| 2 0 1 8

NEWS ITEMS DOMINATE THE MAJORITY OF NEWSPAPERS (48% IN DANAS, 86% IN 
VECERNJE NOVOSTI), WHILE THE ANALYTICAL NEWS ITEMS ARE THE RAREST (24% IN 
DANAS, 11% IN VECERNJE NOVOSTI). KURIR DOES NOT HAVE EDITORIALS OR COLUMNS AT 
ALL, VECERNJE NOVOSTI ONLY HAVE TWO COLUMNS, INFORMER HAS ONLY THREE 
EDITORIALS, AND BOTH COLUMNS AND EDITORIALS COULD BE FOUND IN BLIC (ALMOST 
20%), POLITIKA AND DANAS (ALMOST UP TO 30%).

Types of news stories
06.

News item Analytical news item Reportage

Interview Column Editorial

100%
TOTAL:

706

42
5.95%

20
2.83%

391
55.38%

100
14.6%

137
19.41%

16
2.27%

NEWSPAPERS WITHOUT ANY OR WITH ONLY A FEW COLUMNS AND EDITORIALS ARE 
HIGHLY BIASED IN ALL NEWS ITEMS (STORIES).



S L U Č A J  S A V A M A L A

Type of illustration

08.

DANAS, POLITIKA AND VECERNJE 
NOVOSTI HAVE MORE PHOTOS 
FROM PROTESTS THAN PHOTOS 
OF DEMOLITION IN 
HERCEGOVACKA, AND BLIC HAS 
TWICE AS MUCH PHOTOS FROM 
THE PROTESTS THAN PHOTOS OF 
DEMOLITION. KURIR HAS FEW 
EQUALLY (FOUR OF EACH), AND 
INFORMER ONE.

DEMOLITION OF BUILDINGS IN 
HERCEGOVACKA COULD BE 
SEEN IN BETWEEN

10% 
(POLITIKA, DANAS, BLIC, KURIR) 
AND

20% 
(VECERNJE NOVOSTI). 

ONLY INFORMER HAS NOT 
PUBLISHED A SINGLE PHOTO OF 
THE DEMOLITION OF BUILDINGS 
IN HERCEGOVACKA.

Total number of illustrations

07.

MOST OF THE NEWS STORIES HAVE 
ILLUSTRATIONS; EVERY SECOND 
STORY HAS ONE, EVERY THIRD 
MORE THAN ONE. THE PHOTOS 
MOST OFTEN SHOW ALEKSANDAR 
VUCIC OR ONE OF  “NE DAVIMO 
BEOGRAD” ACTIVISTS.



| 2 0 1 8

Type of illustration

08.

DANAS, POLITIKA AND VECERNJE 
NOVOSTI HAVE MORE PHOTOS 
FROM PROTESTS THAN PHOTOS 
OF DEMOLITION IN 
HERCEGOVACKA, AND BLIC HAS 
TWICE AS MUCH PHOTOS FROM 
THE PROTESTS THAN PHOTOS OF 
DEMOLITION. KURIR HAS FEW 
EQUALLY (FOUR OF EACH), AND 
INFORMER ONE.

DEMOLITION OF BUILDINGS IN 
HERCEGOVACKA COULD BE 
SEEN IN BETWEEN

10% 
(POLITIKA, DANAS, BLIC, KURIR) 
AND

20% 
(VECERNJE NOVOSTI). 

ONLY INFORMER HAS NOT 
PUBLISHED A SINGLE PHOTO OF 
THE DEMOLITION OF BUILDINGS 
IN HERCEGOVACKA.

Total number of illustrations

07.

MOST OF THE NEWS STORIES HAVE 
ILLUSTRATIONS; EVERY SECOND 
STORY HAS ONE, EVERY THIRD 
MORE THAN ONE. THE PHOTOS 
MOST OFTEN SHOW ALEKSANDAR 
VUCIC OR ONE OF  “NE DAVIMO 
BEOGRAD” ACTIVISTS.



20 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

Type of events covered
09.

TWO TIMES MORE NEWS STORIES CONCERNED THE 
CURRENT EVENTS (53.12%), OR REFERRED TO THE 
PSEUDO-EVENTS (12.46%), THAN HAD RESULTED   
FROM JOURNALISTS’ PERSONAL INITIATIVE.
DANAS PUBLISHED THE MAJORITY OF THESE 
STORIES, SO THIS DAILY HAS MAINTAINED THE 
INTEREST OF THE PUBLIC EVEN WHEN THE 
AUTHORITIES THROUGH THEIR INACTIVITY TRIED TO 
MAKE THIS ISSUE FORGOTTEN.

375
53.12%

88
12.46%PSEUDO-EVENT

235
33.29%

NO CURRENT EVENT

OTHER 8
1.13%

CURRENT EVENT

100%
TOTAL:

706



21| 2 0 1 8

10.
THE TOPIC OF EACH THIRD STORY IS A DEMAND FOR ESTABLISHING 
ACCOUNTABILITY, AND ANOTHER THIRD OF STORIES CONCERNS THE 
DEMOLITION IN HERCEGOVACKA (16.29%) AND WORK OF PUBLIC 
AUTHORITIES ON THIS MATTER (15%). THE ACTIVITIES OF THE 
INITIATIVE “NE DAVIMO BEOGRAD” (“LET’S NOT DROWN BELGRADE”) 
AND INDEPENDENT INSTITUTIONS TOGETHER WERE AN ISSUE IN 
APPROXIMATELY A QUARTER OF THE NEWS STORIES. THE 
REPRESENTATIVES OF THE AUTHORITIES THEMSELVES ALSO 
FREQUENTLY DEMAND IDENTIFICATION OF PERSONS ACCOUNTABLE 
AND ANNOUNCE INVESTIGATIONS, SO BY COVERING THESE 
STATEMENTS THE MAJORITY OF JOURNALISTS CREATE AN ILLUSION 
OF CRITICISM WHERE THE GOVERNMENT IS CRITICAL OF ITSELF.

Topic

100%
TOTAL:

706

115
 16.29%

235
33.29%

43
6.09%

 106
15.01%

141
 19.97%

8
1.13%

24
3.40%

16
2.27%

 7
 0.99%

11
 1.56%

R
ES

PO
N

SI
B

IL
IT

Y 
FO

R
 T

H
E 

EV
EN

T 
IN

 H
ER

C
EG

O
VA

C
K

A
 S

TR
.

D
EM

O
LI

TI
O

N
 IN

 H
ER

C
EG

O
VA

C
K

A
 S

TR
.

 W
O

R
K

 O
F 

IN
D

EP
EN

D
EN

T 
IN

ST
IT

U
TI

O
N

S 
- 

C
O

M
M

IS
SI

O
N

ER
 , 

O
M

B
U

D
SM

A
N

, N
G

O

W
O

R
K

 O
F 

PU
B

LI
C

 A
U

TH
O

R
IT

IE
S

M
ED

IA
 C

O
VE

R
A

G
E 

O
N

 H
ER

C
EG

O
VA

C
K

A
 S

TR
.

TH
E 

C
A

SE
 O

F 
SA

VA
M

A
LA

 IN
 P

R
E-

EL
EC

TI
O

N
 C

A
M

PA
IG

N
S

ST
EF

A
N

O
VI

C
 A

N
D

 N
IN

 O
N

 T
H

E 
FR

O
N

T 
PA

G
E

PR
O

TE
ST

S 
A

G
A

IN
ST

 D
IC

TA
TO

R
SH

IP

O
TH

ER

N
E 

D
AV

IM
O

 B
EO

G
R

A
D



22 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

Topic importance 
11.

MAIN TOPIC

520
SIDE ISSUE

186

73.65% 26.35%

TOTAL:

706

100%



23| 2 0 1 8

 
SUBVERTING 
THE STATE

61
8.64%

EIGHT OUT OF TEN STORIES 
DISCUSS THE ISSUE FROM 
THE POINT OF VIEW OF 
COLLAPSING OF THE RULE OF 
LAW, EXCEPT IN INFORMER 
WHERE IT IS ACTUALLY THE 
OPPOSITE, AND IN 80% OF 
STORIES, THIS ISSUE WAS 
ADDRESSED AS EITHER AN 
ATTACK ON PRIME MINISTER 
OR TOPPLING THE 
GOVERNMENT.

Framework / 
The approach to the topic

12.
TOTAL

706
100%

COLLAPSE OF THE 
RULE OF LAW

586
83%

CORRUPTED 
AUTHORITIES

59
 8.36%



24 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

MAIN SOURCES OF INFORMATION ARE THE INSTITUTIONS, THEIR REPRESENTATIVES 
OR PARTICIPANTS IN THE EVENT, AND THE PAPERS RARELY SEARCHED FOR SOURCES 
APART FROM THE OFFICIAL ONES.

Source
13.

PRESS RELEASE,
DOCUMENT,
CONTRACT

116
13.58%

ANONYMOUS SOURCE

37
4.33%

WITHOUT SOURCE

94
11.01%

AGENCY NEWS OR 
TAKEN FROM OTHER MEDIA

114
13.35%

TOTAL:

854
100%

PEOPLE &
INSTITUTIONS

493
57.73%



25| 2 0 1 8

THREE MOST REPRESENTED 
ACTORS FROM THE GOVERNMENT: 
ALEKSANDAR VUCIC, SINISA MALI AND NEBOJSA 
STEFANOVIC WERE THE MAIN ACTORS IN ABOUT A 
QUARTER OF NEWS ITEMS. 
“NE DAVIMO BEOGRAD” 
WERE AS EQUALLY REPRESENTED, 
ALONG WITH THE CITIZENS AND NGO ACTIVISTS.

Actors
14a.

1/3
ALEKSANDAR VUCIC

(14.11%) 
&“NE DAVIMO BEOGRAD” 
ACTIVISTS 

(13.89%) 
WERE THE MOST 
REPRESENTED ACTORS. 



26 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

14b.
The frequency 
of four actor groups

360

292

182

179

ALEKSANDAR VUCIC - 196 
SINISA MALI - 91
NEBOJSA STEFANOVIC - 73 

NE DAVIMO BEOGRAD - 193
CITIZENS - 68
NGO - 31

SASA JANKOVIC - 112
RODOLJUB SABIC - 70

POLICE - 82
PROSECUTOR  - 97



27| 2 0 1 8

Actors’ treatment 
15.

MAIN ACTORS ARE MOST OFTEN 
PARAPHRASED OR MENTIONED, 
RARELY QUOTED, MOSTLY BY 
STATEMENTS FROM PUBLIC EVENTS 
OR APPEARANCES.

DIRECT STATEMENTS, 
QUOTES

292
21.02%

TOTAL NUMBER 
OF ACTORS

1389
100%

PARAPHRASED

607
43.70%

MENTIONED

490
35.28%



28 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

Role of actors in news stories 
16.

ON THE OTHER HAND, CIVIL 
SOCIETY ACTIVISTS, 
ESPECIALLY “NE 
DAVIMO BEOGRAD”, 

HAVE BEEN SUBJECT OF 
CRITICISM QUITE OFTEN WITHOUT 
ANY OPPORTUNITY TO RESPOND. AS THE 
CIRCULATION GROWS, THE ONLY CRITICISM 
THAT IS EVIDENTLY ALLOWED HAS BEEN 

THE ONE ADDRESSING 
THE GOVERNMENT 
OPPONENTS.

THIS DOES NOT MEAN THAT THE CRITICAL EDGE DISAPPEARED, IT 
HAS NOT BEEN LOST IN DANAS, BUT IT HAS BEEN MINIMISED IN 
POLITIKA, BLIC, VECERNJE NOVOSTI, AND KURIR, AND 
COMPLETELY LOST IN INFORMER. 

THE GENERAL TONE OF COVERAGE 
ABOUT MAIN ACTORS DIFFERS 
GREATLY. 

THE GOVERNMENT 
REPRESENTATIVES 
HAD AN OPPORTUNITY, 
IN ALMOST ALL PAPERS, TO EXPLAIN 
THEIR ROLE, 

TO STAND UP 
TO THE CRITICISM, 
AND TO CRITICISE OTHERS MORE 
THAN THE OTHERS CRITICISED THEM.



29| 2 0 1 8

CONCLUSIONS 
	 ‘The case of Savamala’ became a paradigm of the rule of law and media freedom situation 
in Serbia. It has demonstrated that the daily papers scene is highly asymmetrical, that is has 
been recomposed so the huge group of pro-government media has been created and the role of 
the media in Serbia has fundamentally changed. 

	 Among the daily papers, which form the backbone of news media, the difference in 
coverage is directly related to circulation, type of papers and editorial policy. The higher the 
circulation there is less coverage on Savamala, more bias, less objectivity, and the least criticism 
of the government.

	 Circulation and independence are inversely proportional therefore Danas, a daily with the 
smallest circulation, has published 50% of all stories on Savamala in one year, whilst Informer, 
a daily with the highest circulation, has published less than 5% of all stories. Since all papers 
covered the story in inverse proportion to their circulation, it means that this was a general 
tendency and not an editorial coincidence.

	 As closer it gets to tabloid format, the media get more biased in coverage and less 
objective. Quality papers, Danas and Politika, kept the issue in public focus, mid-market 
papers, Blic and Vecernje Novosti, contributed to the total coverage twice as less (about 20%) 
in comparison to their share in total circulation of analysed papers (about 40%), and tabloids, 
Informer and Kurir, which use scandals to make a living, when it comes to one of the greatest 
political scandals, together have published fewer stories in a year than Danas did in a month. 
This amount of newspaper coverage is simultaneously followed by a certain level of bias so 
in quality papers the coverage is more versatile and balanced (or objective?), with a variety of 
topics, actors and voices about the event which even almost two years after does not have 
either political or police epilogue.

	 Finally, despite similarities of each type of paper, differences in their editorial policies 
are demonstrated through the level of independence, meaning critical attitude towards the 
government. This is most obvious in the quality press. Two papers that contributed to Savamala 
becoming a public topic, addressed the issue of accountability for demolition in Hercegovacka 
differently, who is the object of criticism and by whom. While Danas used the sharp edge of 
criticism towards the government and kept insisting on its accountability, Politika has tried to 
create the non-existing balance. 

	 More often than various critics having an opportunity to require accountability, 
representatives of authorities had an opportunity to explain their role, reject demands and 
discussion on accountability, promise investigation and even impose different topic by criticising 
‘unknown’ perpetrators or civil activists or opposition.

	 One year of coverage on Savamala events has demonstrated how the daily newspapers 
have also become ‘a case’ of their own. Media pluralism has been very reduced in them, their 
role of public forum is being threatened, and since the scene as a whole has not been open, fair 
and free, their role of a ‘watchdog’ of democracy has been compromised as well. The majority 
of daily newspapers have gathered around in providing support for the government, and that 
solid ‘pro-government’ group has become dominant in the media. Pro-government media 
range from far right, conservative and nationalist side, to more moderate media centre. Due to 
their domination and the emphasised asymmetry there is no media basis (mainstream media) 



30 T H E  C A S E  O F  S A V A M A L A

anymore, and polarisation and bias have been distributed along the ideological and professional 
path in a different manner.5

	 The media critical of the government have been pushed towards the opposite margin. 
Few independent media have been placed on the top of this asymmetry. Each attempt of media 
independence is labelled by the media majority as biased or an opposition and even as an 
enemy activity. On the other hand, defending and supporting the government is the main task 
of highly biased media from the conservative pro-government side. Moderate, pro-government 
newspapers carry out ‘the normalisation’ in this polarisation.

	 A visible indicator of this asymmetry is the considerable domination of tabloid media. 
In comparison to average estimated circulation of these six papers during the period of the 
research (about 350,000) that ratio was approximately 50-40-10% in circulation of tabloids, mid-
market papers and quality papers. Actually, the collective circulation of tabloids could have been 
even higher but the remaining two daily papers Alo and Srpski Telegraf, also tabloids with high 
circulation, have been excluded from the research. This means that tabloid share of daily papers 
probably makes more than two thirds of collective circulation of daily press.

	 With this ratio, we can in fact talk about high concentration of pro-government media 
and not pluralism or polarisation in the media world. Danas is the only one to be qualified as 
independent daily paper, and its share in total press circulation is about 1 and 1.5%. If we 
include the papers which a have less critical attitude towards the government and higher degree 
of professionalism since they mostly work for the public interest, Politika and Blic, this group of 
daily papers still makes less than 25% of total market.

	 Diversity, impartiality and critical approach are not the principal values of the media but 
characteristics of the rare ‘liberal’ papers. 

	 The higher the media circulation and closer they are to the government, their thematic 
variety, the range of opinions and interviewees are significantly declining. Pro-government 
media demonstrate lack of criticism differently along with their political bias: if they are closer 
to the centre and they respect professional standards, they are mostly combining the non-
critical attitude towards the government with ‘neutral’ relationship towards everybody else. On 
the other hand, radical pro-government papers combine high praises of the government whilst 
being disapproving towards all government critics. Extremely pro-government media have 
characteristics of radical right media (‘alt-right’), who combine their support for the government, 
not only by frequently attacking government critics but also by often attacking the mainstream 
media.

	 Even when they are less critical of the government, the papers that respect higher 
professional standards have a better variety of topics, sources and interviewees and more 
objective approach. 

5	  Asymmetrical polarisation is present in various media environments. 
According to the research Partisanship, Propaganda & Disinformation of Berkman Klein Centre in USA the asymmetrical polarisation is a characteris-
tic of another media culture where apart from more sharp polarisation between liberal and conservative media, the previously dominant ‘mainstream’ 
media of ideological centre are disappearing. Available at: https://cyber.harvard.edu/sites/cyber.harvard.edu/files/2017-08_electionES_2.pdf

On the other hand, recent research of Centre for Media, Data and Society in CEU indicate that in Hungary the number of pro-government media is 
rapidly growing as they now constitute a huge majority. 

Available at: https://cmds.ceu.edu/article/2018-01-16/explore-government-friendly-media-empire-hungary

https://cyber.harvard.edu/sites/cyber.harvard.edu/files/2017-08_electionES_2.pdf
https://cmds.ceu.edu/article/2018-01-16/explore-government-friendly-media-empire-hungary


31| 2 0 1 8

	 At the same time, independent media have a wider selection of interviewees and topics 
they choose themselves, and they usually respond to the issues imposed by the media close to 
the government, so in the framework of smaller public they were the only ones with a room for 
debate.

	 The situation in the social media tells about different dynamics. On Twitter, which has 
the most important role in political communication (exchange of messages, mutual likes and 
re-tweeting) two communities are more strictly divided and there is more symmetry here: one is 
grouped around public officials, high circulation pro-government media and the Internet followers. 
The other consists of representatives of independent institutions, critical media, civil initiatives, 
NGOs and active citizens. This division indicates the role of media in political polarisation which 
is related to the ideological and political divisions in the society, but also technological details 
of the media landscape. Instead of obvious asymmetry from the daily papers, in online sphere 
we have more visible polarisation which is indicating a smaller degree of control and greater 
freedom of expression.

	 There are however other consequences of this polarisation. It contributes to narrowing of 
the room for public discussion, harsher division of the public, radicalisation of the followers and 
increased apathy of the less interested public. Polarisation contributes to the general decline of 
trust in the traditional media and directly facilitates the dissemination of disinformation, bias and 
further radicalisation that are more easily conveyed in online media space.

	 The domination of the media close to the government, who demonstrate this affection by 
attacking few professional media, is creating a belief that independent media are redundant. The 
lack of criticism towards the government threats the public awareness by normalising the belief 
that the role of media is not to enable responsible government but to control the public.

	 Unlike the prominent asymmetry from the daily newspapers, the polarisation visible in the 
online sphere is indicating the smaller degree of control and more freedom of expression.

	 However, this type of polarisation has other consequences. It contributes to narrowing the 
room for public discussion, the sharper splitting of the public, the radicalisation of the followers 
and growing apathy among the less interested public. 

	 Polarisation contributes to the general decline of trust in the traditional media and 
indirectly facilitates the dissemination of disinformation, bias and further radicalisation, which 
are more easily distributed in online media space.

	 In addition to, with the domination of the media close to the government who demonstrate 
this affection by attacking key professional media, the belief is created that the critical media 
are unnecessary. Complete lack of criticism towards the government is threatening to normalise 
the public belief that the main role of media is not to criticise and control the government but to 
control the public.








